Sosiaalisen median luomat terveystuotteet



 Ajatus tähän kirjoitukseen lähti ihan sattuman kautta. Sain viestiä omaan henkilökohtaiseen sosiaalisen median kanavaan, että olisinko kiinnostunut kokeilemaan terveysvalmistetta hivenen alennettuun hintaan, jos vastineeksi mainostan tuotetta.
 Ihan normaali käytäntö nykyaikana, että brändit yrittävät saada tuotettaan esille somessa eri ihmisten kautta. Tuote tulee tunnetuksi ja mainostamiseen käytettävät rahat säästyvät. Toisaalta sitten minkä kuvan brändi antaa tuotteistaan jos edes mainoksiin ei anneta kunnon ohjeita, muutama sana vain.

lektuuri 17.3, lektuuri blogi, itsehoito, vitamiinit, dieetti, sokeri, some, sosiaalinen media, terveysvalmiste, mainos


 Tutkin asiaa ja huomasin, että mitä enemmän yritys ottaa yhteyttä sosiaalisen median käyttäjiin ja mainostaa tuotettaan ainoastaan kyseisellä tavalla, antaa se mielestäni firmasta ja brändistä halvan vaikutelman. Jos yritys käyttäisi edes osan kaikesta mainostamisesta omalla sivulla kertoen käyttäjien kokemuksia, ostavan mainostilaa jostain kolmannen osapuolen kautta, tulisi heti paljon uskottavampi brändi. Tietenkin tämä on vain minun mielipiteeni.

 Sosiaalisessa mediassa on paljon pieniä yrittäjiä, omien ideoiden ja tuotteiden kanssa. En puhu tässä nyt heistä, arvostan todella paljon, kun joku uskaltaa lähtä tavoittelemaan unelmaansa.

 Puhun tässä nyt isoista kansainvälisistä brändeistä, joilla olisi kyllä rahaa käyttää tavalliseen mainostamiseen jos haluaisivat. He kuitenkin päättävät hankkia eri ikäisiä, eri elämäntilanteessa olevia sosiaalisen median käyttäjiä mainostamaan tuotteitaan. Tässä on mielestäni huolestuttavaa se, että nuoret somen käyttäjät eivät välttämättä tajua mikä on mainos, sponsoroitu päivitys, tai jopa täysin valheellinen mainostus jos yritys tai brändi ei ota vastuuta asiasta ja hoida mainostuksen ohjeistusta oikealla tavalla.
 Tästä asiasta käydään kyllä paljon keskustelua nykyaikana, mikä on hyvä. Mielestäni kaikki toiminta, jolla saadaan mainostamisesta läpinäkyvämpää ja selkeämpää on hyväksi. Aiheesta on niin paljon jo keskustelua, etten liitä sitäkään tähän artikkeliin.

lektuuri 17.3, lektuuri blogi, itsehoito, vitamiinit, dieetti, sokeri, some, sosiaalinen media, terveysvalmiste, mainos


 Tottakai jokainen nykyaikana tietää, ettei kaikki netissä oleva pidä paikkaansa, mutta kyllähän meistä jokainen on joskus törmännyt niin hienosti tehtyyn päivitykseen, että on saanut käyttää aikaa ennenkuin on tajunnut kyseessä olevan mainos.
 Tässä pitää havannoida myös se fakta, että suomessa on eri säännökset verrattuna muihin maihin, joten firmat eivät välttämättä edes syyllisty mihinkään laittomaan. Toivon, että jokainen käyttää omaa järkeään ja medialukutaitoaan käyttäessään somea.

 Varmasti jokaiselle tulee mieleen muutama tuote, brändi tai yritys, joiden mainokseen on törmännyt somessa.
 Muutama hyvin toteutettu mainoskamppanja, joka mahdollisti tuoteellepaljon näkyvyyttä. Jokainen tietää muutaman epäonnistuneen brändäysyrityksen, jossa mainostaminen on ollut liian läpinäkyvää ja tökeröä, koska mainoksen sisältöön ei annettu kunnon ohjeistusta.
 Jokainen varmasti hoksaa muutaman terveysvalmisteen, johon törmäsi ensin netissä, koska joku isompi somen käyttäjä sitä mainosti. Siitä seuraa, että muutama muukin kiinnostuu tuotteesta ja haluaa osallistua tuotteen mainontaan tuotetta vastaan. Jokainen haluaa olla niinkuin idolinsa, käyttää samoja tuotteita ja olla mukana samassa brändissä tai tiimissä.

 Tuotteiden omilla sivuilla on helpot tilausohjeet, mutta tuotteiden vaikutusten todenperäisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Olen tutkinut muutaman tuotteen pakkausselostetta ja huomannut, että tuote ei todellakaan ole sitä mitä on luvattu. En mainitse nimiä, koska en koe sitä tarpeelliseksi.
 Enemmän tämän julkaisun tarkoitus on herättää ihmisiä ajattelemaan, että edelleenkään kaikki mikä on netissä ei pidä paikkaansa, vaikka joku isompi julkkis sitä mainostaisi.

lektuuri 17.3, lektuuri blogi, itsehoito, vitamiinit, dieetti, sokeri, some, sosiaalinen media, terveysvalmiste, mainos


 Perehdy kunnolla tilaamaasi tuotteeseen, varsinkin jos kyse on terveysvaikutteisesta tuotteesta. Äkkiä ajateltuna, eihän se ole kuin muutama pilleri, muutama jauhepussi, muutama juotu tee tai kahvi. Pitkällä tähtäimellä tuotteita ei kuitenkaan ole testattu, en ainakaan usko.
 Koska kyseessä ei ole varsinainen lääkeaine, niitä ei tarvitse tutkia niin paljoa, ennen tuotteen tuomista käyttäjille. Jos kyse on terveysvalmisteesta, lisäravinteesta tai muusta vastaavasta, tuoteelle ei ole niin kiinteitä standardeja.
 Suomessa pätee sama raja kuin ulkomailla tässä asiassa. Kunhan tuoteselosteessa on mainittu kaikki ainesosat, ja ei sisällä myrkkyjä tai muita terveydelle vaarallisia aineita, tuotetta saa myydä. Vaikka suurin osa siitä olisi sokeria, vettä ja väriainetta.

 Pistää miettimään, että kuinka moni somen mainostajista oikeasti käyttää tuotetta uskoen sen parantaviin tai kaunistaviin ominaisuuksiin. Tässä varmaan suurin syy onnistumiseen on puhdas lumevaikutus.
  Hienon mainoksen takana voi olla puhdas halu olla kuin idolinsa, halu tienata rahaa tai saada näkyvyyttä itselle sosiaalisessa mediassa.

 Pelottavaa, kuinka nopeasti sosiaalisessa mediassa voi lähteä leviämään joku niin nopeasti ilman, että kukaan suuremmin edes tutkii tuotetta ja sen vaikutuksia.
 En siis alkanut mainostamaan yritystä ja sen tuotetta omassa sosiaalisessa mediasssa. Jos en usko tuotteeseen täysin ja käytä sitä muutenkin normiarjessa, en sitä suosittelisi muillekkaan.


Kommentit

Tällä hetkellä eniten minua kiinnostavia kirjoja

  • Elämän paradoksit, saat sen mistä luovut (Tommy Hellsten, 2019)
  • Ihmeitä nyt, 108 pikakonstia sisäiseen rauhaan (Gabrielle Berstein, 2017)
  • Terveeksi mielen voimalla, paranna itsesi ilman lääkkeitä (Lissa Rankin, 2015)